måndag 7 oktober 2013

Welcome to Serenity

Sa tankte att ni kanske var lite nyfikna pa hur jag bor har nere.
Hotellet jag bor pa heter Serenity Hotel och ligger pa Cua Dong gatan i de gammla kvarteren i Hanoi.
Det ar ett litet men mysigt hostel med en fantastiks frukost! Bananpannkakor i mitt hjarta 4ever! Forutom frukost har man som gast har tillgang till gratis wi-fi och dator pa rummet.

Jag bor nio trappor upp.....
Den lilla trevliga tavlan dar till hoger beskriver hur man skall hantera brander dock star det inte pa engelska min tiori ar. bild 1: eld, panik, bild 2: spring, bild 3: forsok slacka, bild 4: ring efter hjalp.

Sen (nio branta trappor senare) sa har vi mitt lilla rum!

En gigantisk sang i forhallandet till rummet. Kanns som att sova pa en planka med lite skummgummi pa med ett lakan over... Typ som sofforna i Spanien mina kara foraldrar overtalade min bror och mig att sova pa....
En liten kyl har jag full utav vatten, ol och frukt. (olen kom med kylen mamma... ) Ett eget badrum har jag ocksa vilket ar att uppskatta! Dock ar duschen en aning marklig da det till en borjan inte sag ut att finnas nagot avlopp att lata vattnet rinna ut i, hittade det dock bakom toaletten tillslut. Pga att dusch golvet typ inte har nagon lutning har jag ett smatt konstant blott golv.

I dag fick jag aven traffa min kontakt person har nere! En trevlig man vid namn Nguyen som arbetar pa Hanoi national university med inricktning pa socialt arbete med barn och familjer.
Kanner att jag behover vanja mig lite vid hur man utalar samt tempot i samtalet har nere. Men efter fem veckor lar jag kunna forsta tycker jag allt :)

En gigantisk pase med deverse frukt fick jag av Nguyen!
Mango, Apelsin, drakfrukt och efter en diskusion pa fb tror jag att frukten i mitten ar en Sockerannonan.
Vietnam har forstort svenskt frukt for mig...
For smaken pa dessa underverk ar helt galen! saftigt fruktkott med en intensiv smak av sottma. Jag vet vad jag skall leva pa under resten av min vistels har... 





7 kommentarer:

  1. Hej Josse

    Skönt att du fick tag i kontaktpersonen till slut..
    Jag är lite nyfiken på tavlan som beskrev vad man skall göra vid brand, kan du ta ett närkort på den är jag tacksam, så kanske jag kan ha den som avskräckande exempel på jobbet :)
    Ha det gott / Pappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha skall se vad jag kan lyckas astakomma!

      Radera
  2. Fruktdiet o ständiga trappor, du kommer att vara som ny vid hemkomst! ;-)
    Låter härligt med nya fruktsmaker o jag ser fram emot att få pannkaks o bananfrukost av dej när du kommer hem <3

    Tur för dej att ölen inte var dina...hade lätt skickat Mogge att hämta hem dej o du är ostyrig =))))

    Ska bli spännande att höra om ditt första verksamhetsmöte o sååå härligt med teknik, att se o prata med dej är guld värt <3

    Kraaam, Mamma

    SvaraRadera
  3. Hej Jossan, fick tipset om din blogg av din mamma och det ser väldigt spännande ut. Skickar dig en kartong med kramar från Mölndal.
    Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!!
      Roligt att du lyckades hitta hit :)
      Kramar ar alltid uppskattat! Hoppas ni har det bra hemma i Molndal!
      /Josse

      Radera
  4. Pratade med min vietnamesiska kursare som sa att om du tycker att saker som brandsäkerhet är bristande så kommer du ha mycket att klaga på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha! jag klagar inte! jag infomerar ;) det ar sa det ar nar man har familjemedlamar som jobbar med sakerhet dom vill veta allt om var hur och varfor ;)

      Radera