tisdag 8 oktober 2013

A university a song and a party

I dag har jag fatt besoka Hanois Universitet.
Ett galet stort omrade med manniskor i konstant rorelse. Blev runtvisad pa omradet och fick aven se the faculty of social work dar min kontaktperson har nere arbetar.
Gick igenom lite smatt om olika aktiviteter jag skall syssla med under mitt besok har och jag skall fa ett chema i slutet pa veckan.
 Efterat gick vi over till the faculty of special education dar jag kommer att arbeta dom kommande veckorna. Skolan ligger inne pa universitetes omradet och ar ett blatt hoghus. Dar inne fick jag traffa pa forestandaren for anlaggningen en trevlig kvinna som aven ager an av resturangerna pa omradet.
Jag fick borja med att vara med pa en grupp aktivitet med ca tio barn med olika problematiks bilder dock om jag har uppfattat det ratt har de flasta av barnen har autism. Grupp aktiviteten var nagon slags av rytmik for barnen med sang och rorelser till musik. Dar efter fick jag vara med pa en induviduell lektion pa montissori skolan. Tva barn samtidigt med varsin pedagog arbetar inne i ett rum som avdelas med nagra bokhyllor. Dom ovningarna jag sag handlar om moterik, rakning och igankannandet av farger och former m.m. Fick aven tillgang till ett kontor dar jag kan befinna mig och studera eller ta en sov stund om jag kanner for det.

Senare fick jag ga runt lite mer i omradet runt universitetet tillsmmans med en kvinna vid namn Ha. Ha arbetar ocksa pa skolan som larare. Hon ar gift och har en son pa snart ett ar.
Tillsammans med Ha fick jag vara med pa ett mote om val av klassledare for en klass med gymnasium elever. Mitt i deta mote lyckas Ha fa in en presentation av mig och se till att jag aven sjong en liten svensk sang.. Kortslutning som min hjana garna fra i sadana har situvationer lyckades jag kraksa fram sma grodderna for att motas av stormande applader fran ahorarna.... Antingen ar dom tondova eller bara extremt vanliga.. tror nago pa det sista om jag skall vara arlig...

Ha och en annan larare vid namn Hoai bjod in mig till en fodelsedags fest till en gemensam bekant senare pa kvallen. Jag fick forst folja med Ha hem till henne innan vi skulle vidare till festen. Ha bor ca tio min fran universitetet i ett hoghus i en av Hanois manga grander. Lagenheten bestar av ett storre vardagsrum kombo kok, en toalett och ett sovrum. Till skillnad fran svensk kultur fins har inga mat bord eller typiska soffgrupper, har sitter vi pa golvet och samtlar runt en fruktskal och ett glas sojamjolk.
Jag bler sa fasinerad och lycklig over hut gastvanligt och oppenhjartliga man ar har i Vietnam. Alla vill an vall och ar mana om ens valbefinnande. Dom tycker det ar roligt att traffa mig och pa sa satt fa mojlighet att ova pa sin engelska.
Sen akte vi vidare till festen. Ha's kamerat fyller 29 ar. Fullt med manniksor overallt och springande barn omvarant. Mitt i detta dukas det upp tva stora filtar pa golvet med massor av olika ratter pa. vi slar oss ner for att ata, mannen for sing och kvinnorna for sig.
Denna fantastiska mat! smakstark och valdoftande! Innan jag akte ner till vietnam trode jag attjag var helt okey pa att ata med atpinnar men oh nej.... Manga goa skratt fick jag bjuda pa i mina tapra forsok att fa nudlarna att stanna dar dom skulle men det gick till slut!
Blev ocksa bjuden pa (hambrant?) vitamesisksprit, berom och forvaning over att lilla jag kunnde svepa det dom gav mig latt och smidigt fick jag fran mannen. Sen att jag aven tyckte det var gott fick dom att skratt annu mer och forttsatta halla upp nagra glas till.

Kanner spontant att Vietnam ar ett fantastiskt land med ett folk man inte annat kan att alska! 

4 kommentarer:

  1. Härligt att du blir så väl mottagen o till o med fått eget vilorum...=)
    Alldeles speciellt måste det vara att få dela vardagen med dem, nåt man aldrig får som "vanlig" turist. Blir väldigt nyfiken på att prova vietnamesisk mat, får se om vi kan hitta nån kokbok till dej <3
    Kraaam!!! <3

    SvaraRadera
  2. Glömde....Låter osannolikt att bli applåderad för "Små grodorna", måste ha varit de snygga hoppen =) Dina kulturskolelärare hade säkert blivit imponerade av ditt sångval....Varför inte nattvisan med spindeln förresten??!
    Fler kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Det låter så härligt o spännande.
    Små grodorna har jag också framfört och fått rungande applåder. Det gäller att välja något glatt och väldigt kort:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahah precis! kanndes lagom langt ;)

      Radera